Вівторок, 26.09.2017, 00:57
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Контакти
Годинник
Мудрі думки
Вікно в Україну
Український національний інтернет-портал «Аратта. Вікно в Україну»
Календар подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Пошук
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

"НОВА ПЕДАГОГІЧНА ДУМКА"     науково-методичний журнал

Каталог статей

Головна » Статті » Статті працівників кабінету

Підготовка педагогів до роботи з обдарованими дітьми

ПІДГОТОВКА ПЕДАГОГІВ ДО РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ


Полицяк Н.І.,

методист кабінету-центру розвитку
обдарованої дитини РОІППО


         Сучасний рівень розвитку суспільства вимагає від людини реалізації духовного та інтелектуального потенціалу, що дозволить якнайкраще адаптуватися до навколишнього світу. Зрозуміло, що чим більше інтелектуальних людей, тим швидше суспільство переходить на вищий щабель розвитку. Адже інтелектуали - це творчі особистості, що здатні знаходити вирішення найскладніших проблем, як виробничих, так і побутових. Такі люди, легко пристосовуючись, змінюють оточуючий світ навколо себе, роблять його придатним для життя іншим.

         Експерименти, проведені в багатьох країнах світу, переконливо засвідчили, наскільки складно перебудувати систему освіти, змінити ставлення педагога до обдарованої дитини і зняти бар’єри, що блокують її таланти.

         Однак, усвідомлюючи необхідність розвитку інтелектуальних здібностей людей, у суспільстві спостерігається ситуація антиінтелектуалізму. Основним наслідком антиінтелектуалізму – є “усереднення” особистості. В результаті цього страждають талановиті діти, оскільки їх примушують не виділятися і бути схожими на своїх однолітків. Це сприяє формуванню у них неадекватної самооцінки і негативної Я-концепції, що призводить до нестабільності в стосунках з однолітками, з батьками і вчителями; до виникнення конфліктів у відносинах з ними.

Щоб запобігти цим конфліктам і організувати ефективну навчальну діяльність, необхідна вдумлива робота вчителя. Звичайно, знайти підготовленого педагога, який володіє сукупністю необхідних психологічних знань і особистісних якостей майже неможливо, окрім відмінних фахівців, які не знаючи специфіки роботи з юними талантами, інтуїтивно відчувають, як потрібно організувати роботу з ними. Однак таких людей одиниці, а інтуіція обов’язково повинна підкріплюватися реальними знаннями, щоб не втратити свою прогностичну можливість. Тому потрібна спеціальна робота по підготовці вчителів до роботи із здібними дітьми, як в педагогічних вузах, так і на місцях, у школах. Однією із можливих тем може бути підготовка педагогів до роботи з обдарованими дітьми.

Науковці стверджують, що вчитель є вирішальним фактором у системі навчання обдарованих дітей. То яким же повинен бути вчитель, що працює з обдарованими дітьми?

 

Вправа «Ми вважаємо, що педагог повинен бути…»       

Мета: визначити особистісні складові, що впливають на професійне та особистісне зростання педагога, що працює з обдарованими дітьми.

Час: 10 хв.

Матеріали: фліп-чартний папір, маркери, олівці.

Для виконання роботи слід об’єднатися у пари. Кожна пара учасників має назвати характерні особливості педагогів, які працюють з обдарованими дітьми, і презентувати свої твердження: «Ми вважаємо, що педагог повинен бути…».

Педагог повинен (варіанти тверджень):

  • бути доброзичливим, чуйним, поважати право іншого;
  • знатися на психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби й інтереси;
  • мати високий рівень інтелектуального розвитку;
  • мати широке коло інтересів;
  • мати почуття гумору (але без схильності до сарказму);
  • мати жвавий та активний характер;
  • виявити гнучкість, бути готовим переглянути свої погляди і постійно вдосконалюватися;
  • мати творчий світогляд;
  • бути цілеспрямованим та наполегливим;
  • уміти переконувати;
  • мати достатньо високу самооцінку й позитивну «Я-концепцію»;
  • бути емоційно стабільним;
  • мати хороше здоров’я та життєстійкість;
  • уміти модифікувати навчальні програми;
  • уміти індивідуалізувати навчання;
  • бути готовим до виконання найрізноманітніших додаткових обов’язків, пов’язаних із навчанням обдарованих дітей;
  • мати спеціальну післявузівську підготовку по роботі з обдарованими дітьми та бути готовим для подальшого набуття спеціальних знань.

 

Вправа «Паркан ідей»

Мета: Розробити пропозиції щодо роботи з обдарованими дітьми.

Час: 10 хв.

Матеріали: фліп-чартний папір, маркери, олівці, папір формату А 4.

Для виконання роботи слід об’єднатися в 4 групи. Кожна група отримує аркуш паперу, що називається «Паркан ідей», де кожен має записати свою ідею роботи з обдарованими дітьми. Хтось із групи презентує напрацювання на фліп-чарті.

 

Вправа «Баласт»

Мета: Визначити форми та методи педагогічного впливу на  обдарованиих дітей.

Час: 10 хв.

Матеріали: фліп-чартний папір, маркери, олівці, папір формату А 4, повітряні кульки.

У кожної групи є повітряна кулька, що називається «Баласт». Кожен учасник групи має можливість записати, чого не можна робити з обдарованими дітьми. Хтось із групи презентує спільне напрацювання. (Після вправи кульку слід знищити.)

 

         Етюд «Занедбаний сад» (метафорична релаксація)

Мета: Визначити форми та методи педагогічного впливу на  обдарованиих дітей.

Час: 10 хв.

         Учасники сідають у зручні пози, звучить легка музика. Тренер просить мобілізувати свою творчу уяву: «Дитячий колектив – це квітучий сад. Та на жаль, у цьому садку трапляються занедбані куточки…».

         Влаштуйтеся зручніше, займіть таке положення, яке здається вам найбільш комфортним. Закрийте очі і до кінця вправи не відкривайте їх.
Ваше тіло починає поступово розслаблятися… Ви відчуваєте, як зникає напруга в м'язах… З кожним вимовленим словом, кожен м'яз тіла все більше наповнюється відчуттям спокою і приємного заспокоєння. Ваше дихання рівне, спокійне. Повітря вільно заповнює легені і легко покидає їх. Серце б'ється чітко, ритмічно.  Уявіть великий білий екран. Поставте перед екраном фільтр вашого улюбленого кольору. Поступово він віддаляється від вас, стає меншим і меншим, і ось зовсім розчиняється… Дихання рівне, спокійне. Серце б'ється чітко, ритмічно …, а ви, розслаблені та спокійні готові вирушити в довгу подорож до стародавнього таємничого, покинутого замку… Ви повільно наближаєтесь до замку… Перед вами висока кам’яна стіна, обвита плющем, у якій є невеликі дерев’яні дверцята. Відчиніть їх і зазирніть усередину… Ви бачите чудову природу: шовкові трави, чудернацькі квіти, дивні дерева, які своїми м’якими голосами запрошують вас зайти, тихо нашіптуючи: «Заходь, заходь, заходь …», - і ви опиняєтесь у прекрасному, але занедбаному садку. Рослини так буяють, що не видно землі й важко знайти стежку… Вам хочеться довести тут усе до ладу, і ви починаєте полоти бур’ян, підрізати гілки на деревах і кущах, виносити суху траву та все зайве; обкопуєте дерева, поливаєте їх – одне слово, наводите порядок… За деякий час оглядаєте те, що зробили…, і порівнюєте з тією частиною саду, якої ще не торкалися… Ви задоволені результатом своєї праці, і таємничі голоси шепочуть: «Як гарно, як чисто, як дивовижно добре». Ви чуєте слова подяки й радо відзначаєте, що все і завжди потребує догляду, турботи й уваги. І навіть сама по собі чудова природа, щоб тішити око, потребує турботливих рук, терпіння й любові… Ви задоволено оглядаєте ще раз і ще цю дивовижну красу і повільно повертаєтесь назад до кімнати... Ви відчуваєте, як до вас повертається відчуття власного тіла… Не відкриваючи очей, покрутіть головою. Ви бадьорі, наповнені силою і енергією. Ви добре попрацювали. Ви спокійні і впевнені… Ви повертаєтесь із упевненістю, що ви на цьому світі потрібні, що ви – джерело розуму, спокою та гармонії… Ви повільно відкриваєте очі… Встаньте і поворушіться.


ЛІТЕРАТУРА

  1. Апостолова Г.В. Робота з обдаровани­ми дітьми/Г.В.Апостолова// Обдарована дитина. - 2006. - № 1. - С.12-18.
  2. Волошин О. Обдаровані діти – майбутнє України/О.Волошин//Психолог. – 2012. - № 20. – С. 17-22.
  3. Демченко В.В. Модель професійної компетенції педагогічного працівника, що працює з обдарованими дітьми/В.В.Демченко. – Рівне: РОІППО. – 2004. – 7 с.
  4. Психология одаренности: от теории к практике/[Под ред. Д.В.Ушакова]. – М., 2000. – 72 с.
  5. Тупичка Н.Я. Я – творча особистість/Н.Я.Тупичка//Психолог. – 2008. - № 48. – С. 13-19.
  6. Качества, необходимые учителю для работы с одаренными детьми [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://eyrena-singing.livejournal.com/5094.html. - Назва з екрану. 

 

Категорія: Статті працівників кабінету | Додав: Natali (08.05.2014)
Переглядів: 572 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]